Syrop glukozowo-fruktozowy – czyli tuczący dodatek do żywności

Ulubiony przez producentów dodatek do żywności jakim jest syrop glukozowo-fruktozowy, wzbudza ostatnio wiele kontrowersji wśród żywieniowców. Jego działanie na zdrowie ludzkie jest przedmiotem wielu badań naukowych.

Syrop glukozowo-fruktozowy  jako tańsza alternatywa dla cukru został wynaleziony w Stanach Zjednoczonych w latach 50. XX wieku, a w latach 70. wprowadzono go do masowej produkcji. Jest produkowany ze skrobi kukurydzianej oraz pszenicznej. Pod wpływem enzymów i kwasów skrobia ta przetwarzana jest do formy jasnożółtej cieczy, składającej się z glukozy i fruktozy w różnych proporcjach. Obecnie najbardziej popularny syrop zawiera  fruktozy 55%, a glukozy 41%. Płynna postać syropu ułatwia jego zastosowanie jako substancji słodzącej w różnych procesach technologicznych, bez potrzeby uprzedniego rozpuszczania i nastawiania na odpowiednie stężenie.

 

Gdzie można go znaleźć?

  • wszelkie słodkie napoje, soki, syropy do rozcieńczania z wodą, napoje energetyczne i izotoniczne,
  • syropy kupowane w aptece,
  • słodkie alkohole, likiery,
  • lody, sorbety,
  • pieczywo o długiem terminie ważności, pierniki,
  • dżemy itp.,
  • musztardy, ketchupy,
  • konserwy (rybne i mięsne), sałatki, dania gotowe,
  • gotowe sosy i marynaty,
  • niektóre wędliny i wyroby garmażeryjne,
  • jogurty, serki, desery mleczne,
  • także artykuły kupowane w sklepach ze zdrową żywnością np. sok z brzozy mogą zawierać ten dodatek.

 

Jaki ma wpływ na zdrowie?

Zwiększa ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2, poprzez gwałtowne zmiany poziomu insuliny oraz glukozy we krwi. Regularne spożywanie produktów słodzonych syropem zwiększa apetyt, jemy więcej, a wysoki poziom insuliny ukierunkowuje nasz organizm na odkładanie tkanki tłuszczowej. I tyjemy...

Syrop glukozowo-fruktozowy jest masowo dodawany do żywności spożywanej przez dzieci i młodzież, przez co przyczynił się w znacznym stopniu do plagi nadwagi i otyłości wśród polskich dzieci.

Udowodniono, ze syrop wpływa na podwyższenie poziomu lipoproteiny niskiej gęstości i trójglicerydów,  przyczynia się do zwiększenia możliwości wystąpienia zespołu jelita drażliwego i  może powodować zaćmę cukrzycową.

 

Wnioski:

Być świadomym konsumentem, czytać etykiety. Niejednokrotnie wystarczy wyrzucić napoje, soki itp., aby pozbyć się nadprogramowych kilogramów. Przetworzona, wyjałowiona żywność hamuje apetyt na zdrowe produkty, wypłukuje witaminy i zabiera nam witalność.

Alternatywa dla słodkości: stevia, cukier brzozowy (ksylitol), owoce (te też w ograniczonej ilości – maks. 3 dziennie).